|
|||||||
| Forsiden | Registrer | Forumregler | Blogger | Quotes | Chat | Medlemsliste | Søk | Dagens innlegg | Marker foraene som lest | Hjelp |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Medlem
Sted: Kongsberg
Alder: 18
Rykte: 3
![]() |
Hei.
Driver og jobber med dreamweaver, MySQL Query osv i IT for tiden. Noe som går veldig bra egentlig, men i likhet med resten av klassen har jeg et problem som ingen finner ut av. Bokstavene Æ,Ø og Å blir vist som en diamant med spm. teng inne i så fort vi åpner i nettleseren. Hva kommer dette av, hvordan fikser man det? På forhand takk ![]()
|
|
|
#2 |
|
Medlem
Sted: Gjerdrum, Akershus
Rykte: 2
![]() |
Kan det ha noe med hvilken tegnkode du bruker? UTF-8 støtter Æ, Ø og Å så vidt jeg vet
![]() Bare legg til denne linja i <head></head>: HTML-Kode:
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
|
|
|
#3 |
|
Medlem
![]() |
Hmm, den var der allerede..
HTML-Kode:
<head> <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8" /> <title>Untitled Document</title></head>
|
|
|
#4 |
|
Medlem
Sted: Bergen
Alder: 20
Rykte: 2
![]() |
Dersom dere skal bruke UTF-8, er det viktig å sjekke at dokumentet faktisk er lagret i UTF-8. Dette kan sjekkes i innstillingene i redigeringsprogrammet du bruker. Det er også mulig å bare åpne dokumentet i notepad, trykke "lagre som" og velge UTF-8 som tegnsett i dropdown-menyen før du lagrer.
Alternativt kan dere bytte ut med følgende tegn i HTML-koden: Æ - Æ æ - æ Ø - Ø ø - ø Å - Å å - å |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Medlem
![]() |
Hmm, jeg får av en eller annen grunn ikke fiksa dette. Har funnet ut hvor problemet ligger, trur jeg, men veit ikke hva jeg skal gjøre. Problemet ligger vist ikke i selve dreamweaver eller MySQL Query Browser, men når jeg henter fra databasen inn i en string som jeg skal printe ut senere.
Med andre ord; jeg kan skrive æøå i dreamweaver og åpne det i nettleseren uten problemer, men alt som ligger som æøå i databasen min kommer opp som diamanter i nettleseren. Takk for kjappe svar btw! Edit; Det er localhost som blir brukt, det er ingen hosting side. Men syns fortsatt det er merkelig når læreren min ikke har dette problemet. Flott at hu kan så mye da.. (IRONI)
->DeviantART<- Sist endret av Chriis : 27. Jan. 2010 kl 18:24:48. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Medlem
![]() |
Der ja! Tusen takk marilla
Var vist ikke mer en dette som skulle til : PHP-kode:
Ta den under første connection ^^
->DeviantART<- Sist endret av Chriis : 27. Jan. 2010 kl 18:52:25. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Moderator
|
Har faktisk slitt litt selv med dette, så kjekt å få svar
![]()
DeviantART Nettsider til Inspirasjon Kreativia Blogg Innføring i Opphavsrett Kreativia Blogg Mine bilder her på Kreativia Tools of trade: Nikon D300, 16-85mm VR ED, CameraControlPro2, Adobe Design Premium CS4 MacBook Pro 15" |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Medlem
![]() |