|
|||||||
| Forsiden | Registrer | Forumregler | Blogger | Quotes | Chat | Medlemsliste | Søk | Dagens innlegg | Marker foraene som lest | Hjelp |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Moderator
Konkurransestab
|
Hei hei, lenge siden sist!
Mye av grunnen til det er nettopp det som presenteres i denne tråden, nemlig et nytt 3d-prosjekt ![]() Denne gangen var det ei spritsjappe, typ god gammeldags "cornerstore" jeg ville lage, ikke spør hvorfor ^^ I motsetning til sist ligger det en forholdsvis omfattende (til meg å være) konseptfase til grunn for denne modellen, noe som også var nødvendig, siden den i utgangspunktet er lagd for å være del av en større setting. (Dukker muligens opp i en egen tråd. Sneak peek.) For å fortelle litt om de smått futuristiske elementene, så er scenen ganske riktig satt til fremtiden, og på den ene veggen av bygget er det montert en RoboAid Service Station, en slags fremtidig bensinstasjon for roboter og den slags vi såklart har masse av i fremtiden. Denne teknologien er riktignok forbigått i settingen, og stasjonen er derfor forfallen, og to av de ute av drift. Kort fortalt... ![]() Jeg tror bare jeg slenger ut litt bilder og skisser, så får folk heller spørre og kommentere, så skal jeg svare så godt jeg kan! ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Modellert i Maya, uv-mapping i Headus UVLayout, ca 25k quads.
|
|
|
#2 |
|
Medlem
Sted: Sørlandet
Rykte: 2
![]() |
Dette så jo riktig så bra ut! Nå er jeg bare litt usikker på hvordan jeg skal kommentere det her, i mitt hode begynte du med 3D for ikke så veldig lenge siden, men dette her var jo veldig bra. Så du får unnskylde meg om jeg graver for mye her.
Vet ikke helt hvor jeg skal starte her, men skal prøve å skrive en del siden dette var såpass stort prosjekt, så får jeg heller bare dele det opp. Sånn generelt er modelleringen ganske fin, selv om du kanskje har vært litt sparsom på polyene noen steder. Skarpe kanter er ofte noe som trekker ned realismen i 3D, så da kan det ofte være nyttig å legge på en chamfer på noen av de mest synlige kantene, eventuelt jukse det til. Behøver ikke å være så mye, men iallefall en liten avrunding kan hjelpe mye. Syntes også at du burde holde detaljnivået noe likt gjennom bildet. Hvor de skiltene som henger rundt døren er veldig simple og low poly, mens døren og de futuristiske greiene er mye mer detaljerte, blir noe 'forvirra' av å se så stor variasjon. Ellers kan jeg ikke se noen svært store feil i modelleringen din, sånn rent bortsett fra at du burde koste på deg noen flere polygons rundt og forbi. lyssetting tror jeg også er noe du kunne tjent på å forbedre deg i, akkurat nå syntes jeg at hele bildet var litt "flatt" og kjedelig, det gir en noe dyster stemning, som du kanskje er ute etter. Hadde du blitt flinkere på lyssetting hadde bildet blitt mye mer levende, teksturene og modellene hadde sett bedre ut med en gang, for god lyssetting er ofte forskjellen mellom et greit bilde og et fantastisk bilde. Når det kommer til teksturer så syntes jeg du har gjort en god jobb, teksturene er kanskje noe uskarpe og low-res noen steder, men de var fine og "skitne" mange steder. Du kunne kanskje gjort litt mer ut av den nederste flaten, den som ligger langs 'fortauet' (finner ikke ordet akkurat nå, men den biten hele bygningen står på). Den kunne kanskje vært litt mer detaljert. Anbefaler at du senere ser litt på andre typer teksturer også, ser det er noe bump-maps noen steder, men disse tror jeg kunne vært gjort bedre (det kan også være pga lyssetting). Men ellers var teksturene veldig bra her, veldig mange fine detaljer og fin variasjon. Er egentlig det jeg rekker å skrive sånn her og nå, men må si at bildet ble veldig veldig bra, og overrasket meg positivt. Jeg kan alltids prike og finne feil, men trokke det er nødvendig her. Eneste jeg vil du skal tenke på til senere er å prøve å øke polycount og ha litt mer detaljerte teksturer, med mindre du er spesielt ute etter å lage modeller tilpasset spill. Og ikke minst lyssetting, for jeg tror det at hadde du jobbet litt mer med en 'livlig' lyssetting her, så hadde resultatet blitt mye bedre. Gleder meg til å se mer av bildene, for dette er riktig bra! Du lærer veldig fort ser det ut som. men bare for å spørre, er det en spesiell grunn til at du bruker UV-Layout istedet for de Maya's UV-tools? |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Moderator
Konkurransestab
|
Takk for lang og flott kommentar, det setter jeg stor pris på! Dette er mitt andre 3D-prosjekt, så er bare takknemlig for fyldige tilbakemeldinger
![]() Jeg vil ikke opptre som om jeg er veldig i "forsvarsmodus" her, for du har rett i alt du sier, og i tillegg skrev jeg ikke veldig utfyllende i utgangspunktet. Men jeg kan prøve å forklare noen av de valgene som er tatt. Når det gjelder polycounten så hadde jeg anledning til å bruke så mange som jeg ønsket, siden det ikke var satt noen øvre grense av noe slag, selv om det var et skoleprosjekt. Det ville uansett vært lite hensiktsmessig, siden folk lagde så mye forskjellig. Vi måtte likevel ta hensyn til det, og ikke fråtse i polygoner, siden objektene skulle være del av en kort animasjon/fly-by, og vi ikke hadde all verdens tid til å rendre. Derfor ble jeg (og andre med litt større modeller) rådet til å fokusere på enkelte deler, og sørge for å gi et godt detaljnivå her, istedet for generelt lavt eller middels detaljnivå over hele fjøla. Men jeg skulle gjerne jobbet enda mer detaljert og brukt flere polygoner flere steder enn bare på de robo-sakene. Jeg har riktignok ikke vært borti begrepet chamfer, men regner med det tilsvarer bevel, bare i 3DSMax? Jeg er helt enig når det gjelder lysbruken, jeg har langt igjen før jeg behersker dette. Jeg ble først introdusert for det med dette prosjektet, så en helt ny verden åpnet seg, og jeg synes det er veldig morsomt, men jeg har fortsatt mye å lære! Når det gjelder teksturen, og den "grunnmuren" du nevner, så skyldes det at den har en repeterbar tekstur (512x512 tror jeg det var) som den deler med en del andre objekt. Latskapen lenge leve ![]() Jeg liker godt å jobbe med teksturering, mest sannsynlig fordi det blir en trygg havn av photoshopping midt oppi alt det ukjente som er 3D. ![]() Det meste har bump og spec i tillegg til colormaps, dette har jeg fortsatt ikke helt kontroll på, men jeg har uten tvil fått øynene opp for hvor effektiv det kan være når det brukes riktig! Og grunnen til at jeg heller bruker UVLayout, unntatt på de helt enkle objektene, er ganske enkelt at det går mye raskere, og sparer meg for mange grå hår. ![]() Legger ved et ekstra bilde og link til turntable for de som skulle ha interesse av det ![]() Turntable
Tidligere kjent som Funky3k Talent is God-given. ....Fame is man-given. ....Conceit is self-given. Be humble.................Be grateful................Be careful. Sist endret av Hesje : 04. Apr. 2010 kl 17:52:14. Årsak: glemte lenker... |
|
|
|
![]() |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|