|
|||||||
| Forsiden | Registrer | Forumregler | Blogger | Quotes | Chat | Medlemsliste | Søk | Dagens innlegg | Marker foraene som lest | Hjelp |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Medlem
Alder: 19
Rykte: 2
![]() |
Jeg skal lage en egen portfolio der jeg skriver om meg selv, legger ut bilder jeg har laget/tatt osv.
Slik tenker jeg siden er når man kommer inn: ![]() Slik er siden når man trykker på about: ![]() Det er dette jeg har gjort til nå. Jeg lurer på hva som kan endres før jeg begynner på de andre undersidene. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Supermoderator
Moderatoransvarlig
|
Korleis har du tenkt å bygge sida? Med html/js, eller flash?
Herfrå ser det ganske bra ut. Einaste eg kan sjå som "feil" er at det kan verke som sida får ein del store bileter. Men grunge er alltid stilig, berre pass på at du ikkje overdriv med effektane, og at du let teksten få pusterom rundt seg, slik at den blir lett leseleg. Likar dei klare fargane på knappane mot den ellers litt duse sida ![]()
|
|
|
#3 |
|
VIP
|
Dette er forsåvidt et godt utgangspunkt. Grunge-stilen er kul. Jeg liker derimot ikke den skarpe blåfargen i headeren og på menyen. Jeg synes den ødelegger stilen på siden. Jeg ville heller hatt en dusere farge, og gjerne slengt på litt grunge på disse elementene også.
Stemmer det at brødteksten er i bold? Dette gir i så fall litt dårlig lesbarhet på såpass lange tekster. Du burde kanskje også vurdere en litt roligere bakgrunn bak teksten ... Spent på å se det ferdige resultatet ![]()
|
|
|
|
#4 |
|
Medlem
![]() |
Jeg valgte å lage en helt nye side og slik ble resultatet:
http://matslosvik.mine.nu/portfolio Hva synes dere? ![]() |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Supermoderator
Moderatoransvarlig
|
Eg tykkjer den generelt vart litt mørk på porteføljebileta dine (spesielt fordi "headeren" din er så lys). Kanskje du bør ta all tekst med kvitt, sjølv på eksempelbileta. Det blir ein litt for kraftig fargekontrast som førar til nedsatt lesbarheit på dei mørke områda.
I tillegg, så bør du ha meir informasjon om kvart enkelt prosjekt. Til dømes link til sidene dersom designet blei brukt, om det er eit fiksjonelt oppdrag, eller berre leik, og så vidare. Ellers, så ser den jo grei ut. Men eit tips, dersom Google hadde komt inn og sett sida di, så hadde den kun sett ein masse bileter, og ikkje noko av informasjonen din. Du bør i det minste ha teksterstatning for bileta dine (den såkalla alt=""-tributten), slik at det gjer sida enklare å lese for søkemotorrobotar! Og, det er for øvrig ikkje kjempeenkelt for mennesker heller, kva dersom ein vil ctrl-C-e mailen eller mobiltelefonnummeret ditt? Umogeleg..
Har som plan å ha minst éit prosjekt per subforum. Manglar per i dag 3D, Brukerfilmer og Scene (hjelp!?). Siste blogg: Norsk design i The Simpsons tanketom@twitter | tanketom@dåttnett Sist endret av tanketom : 07. Mar. 2010 kl 21:51:12. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Medlem
Sted: Bergen
Alder: 20
![]() |
Designet var greit nok, men du burde ikke bruke Javascript for hover-effekten. For det første vil effekten være treig da bildene ikke lastes før du har musepekeren over bildet og for det andre vil brukere som ikke har Javascript ikke få glede av effekten i heletatt.
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Medlem
![]() |
tanketom: Takk for kommentar, veldig nyttig!
daniels: Jeg er ikke så veldig flink når det kommer til koding. Hvordan ville du gjort det uten å bruke javascript for hover-effekten? |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Supermoderator
Moderatoransvarlig
|
Du kan google "css rollover" og finne ein del variantar der du slepp javascript. Med litt bruk av overflow: none; og margins, så går det å få ein rollover utan javascript og ekstra loading når du hovrar!
|
|
|
#9 |
|
Medlem
Sted: Bergen
Alder: 20
![]() |
Det enkleste vil muligens være å ha begge bildene i samme bildefil.
Se for deg at du lager menybildene slik: ________________________ | (vanlig bilde | (rollover bilde) | |___________|____________| Sett at hvert bilde er 100px bred og 50px høyt kan du bruke følgende CSS: a#rollover { display: block; width: 100px; height: 50px; background: url(rollover1.png) no-repeat left top; } a#rollover:hover { background-position: right top; } Finnes også en alternativ måte her: http://themesquirrel.net/css-rollove...ne-image-file/ |
|
|
|
![]() |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|